
Czynności
W Kancelarii są sporządzane wszystkie czynności notarialne, przewidziane w ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie.
Do katalogu czynności sporządzanych w tutejszej Kancelarii należą w szczególności:
- umowy darowizny nieruchomości gruntowych, lokali oraz spółdzielczych własnościowych praw do lokali,
- umowy sprzedaży nieruchomości gruntowych, lokali oraz spółdzielczych własnościowych praw do lokali,
- umowy działu spadku, zniesienia współwłasności nieruchomości oraz spółdzielczych własnościowych praw do lokali,
- umowy ustanowienia odrębnej własności lokali,
- umowy przedwstępne zbycia nieruchomości lub spółdzielczych własnościowych praw do lokali,
- umowy deweloperskie,
- akty ustanowienia hipotek,
- akty poddania się egzekucji,
- akty ustanowienia służebności oraz użytkowania,
- umowy zamiany,
- umowy o dożywocie,
- pełnomocnictwa,
- testamenty,
- protokoły przyjęcia lub odrzucenia spadku,
- akty poświadczeń dziedziczenia,
- umowy majątkowe małżeńskie,
- umowy podziału majątku wspólnego małżonków,
- akty ustanowienia fundacji,
- umowy i protokoły spółek,
- poświadczenia własnoręczności podpisów na okazanych dokumentach oraz wzory podpisów,
- poświadczenia zgodności dokumentów z oryginałem,
- poświadczenia pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu,
- przyjęcia na przechowanie dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych,
- sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów oraz daty okazania dokumentu,
- sporządzanie innych czynności wynikających z odrębnych przepisów.
Dokumenty
Nie istnieje wykaz wymaganych dokumentów, gdyż konieczność ich przedłożenia uzależniona jest od charakteru zamierzonej przez Państwa czynności. Pomocą w ich skompletowaniu niech służą następujące wskazówki:
- zawsze wymagany jest dokument tożsamości osoby biorącej udział w czynności notarialnej (dowód osobisty, paszport, karta pobytu), w przypadku osób prawnych jest to odpis z Krajowego Rejestru Sądowego,
- w przypadku zbycia lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość wystarczające jest wskazanie numeru księgi wieczystej lub odpis z księgi wieczystej,
- w przypadku zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wymagane jest aktualne (ważne przez 1 miesiąc) zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej, stwierdzające przysługiwanie zbywcy prawa do lokalu, a jeżeli dla prawa prowadzona jest księga wieczysta wskazanie jej numeru lub odpis księgi wieczystej,
- w przypadku zbycia nieruchomości gruntowej (tak zabudowanej jak i niezabudowanej) zawsze wymagany jest wypisz rejestru gruntów oraz wskazanie numeru księgi wieczystej lub odpis księgi wieczystej. Czasem wymagany jest dokument urzędu gminy stwierdzający przeznaczenie działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub informacja o braku tego planu,
- jeżeli podstawą nabycia nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, które mają być zbyte lub ustanowione ma być na nich ograniczone prawo rzeczowe jest postanowienie spadkowe, postanowienie o zasiedzeniu (spadki i zasiedzenie nabyte po dniu 28 lipca 1983 r.), akt poświadczenia dziedziczenia albo darowizna lub nieodpłatne zniesienie współwłasności (po 1 stycznia 2007 r.) wymagane jest stosowne zaświadczenie urzędu skarbowego stwierdzające uregulowanie spraw podatkowych.
Zapoznanie się ze szczegółowymi informacjmi w zakresie typowych dokumentów wymaganych do dokonania poszczególnych czynności umożliwia treść zawarta w poniższym odnośniku.
Wszystkie porady prawne udzielane w związku z dokonywaniem
czynności notarialnych udzielane są nieodpłatnie.